Vietējie un starptautiskie kravu pārvadājumi ir bijuši pieprasīti vienmēr, taču pēdējos gados Latvijā aizvien vairāk sāk trūkt kravas automobiļu vadītāji. Aplūkojot vakanču portālus, ir redzams, ka no visām vakancēm vislielākais pieprasījums šobrīd ir tieši pēc kravas auto vadītājiem. Latvijas kravu transporta uzņēmumi, lai kompensētu iztrūkumupiesaista darbiniekus no Gruzijas, Kazahstānas, Ukrainas, Indijas u.c. trešajām valstīm, taču gandrīz ikviens LR iedzīvotājs var iziet autovadītāja kursus un iegūt tiesības vadīt kravas auto.
Kādēļ trūkst kravas automobiļu vadītāji?
- Atalgojuma atšķirības
Tiem Latvijas iedzīvotājiem, kas ieguvuši kravas auto vadītāja kvalifikāciju un vēlas pelnīt vairāk ir divas iespējas – strādāt Rietumeiropas uzņēmumos vai kādā Latvijas loģistikas un kravu pārvadājumu firmā, piemēram, Ursus Forwarding. Salīdzinoši Latvijā kravas auto šoferis var nopelnīt uz rokas no 1200 EUR līdz 3000 EUR. Vairumā gadījumu lielāks atalgojums korelē ar lielākām darba stundām un ilgāku laiku ārvalstu komandējumos. Vecās Eiropas ES valstīs atalgojums ir augstāks un darba stundu mazāks. Tas ļauj ne tikai nopelnīt, bet arī atvēlēt laiku sev, hobijiem un ģimenei.
- Prioritāšu un paaudžu maiņa
Latvijā par kravas auto vadītājiem pārsvarā strādā pensijas un pirmspensijas vecuma šoferi. Jaunāka gadagājuma vīrieši, lielākoties, izvēlas strādāt darbus, kuros ir labāks līdzsvars starp darba un privāto dzīvi. Ja agrāk darbs uz kravas automobiļa deva iespēju apskatīt Latviju un izbraukt ārpus valsts robežām, šobrīd ceļošanas iespējas ir daudz plašākas un šis arguments vairs nav spēkā.
E-komercijas pieaugums
Pandēmijā un arī pēc tās aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāju izvēlas veikt pirkumus internetā. Paradumu maiņa veicina nepieciešamību pēc ātriem auto transporta pārvadājumiem. Mazos pārvadājumus veic Omniva, DPD, Unisend, Latvias pasts un Venipak ar saviem kravas autobusiem, taču lielās kravas ved lielie kravas auto.
Vairumā gadījumu kurjeri pelna mazāk kā kravas auto, taču to grafiks neprasa atrašanos ārpus mājām vairākas dienas vai pat nedēļas. Teorētiski gan pastāv iespēja, ka, pieaugot kravas auto šoferu atalgojumam, vismaz daļa kurjeru varētu izlemt pārkvalificēties par C un CE kategorijas auto vadītājiem.
- Dārga apmācība
C, CE kategorija autovadītāja kursi ir salīdzinoši dārgi. Atkarībā no autovadītāja prasmēm katras kvalifikācijas iegūšanai ir vajadzīgi vairāk kā 500, bet bieži pat vairāk kā 1000 eiro, taču tas vēl nav viss. Lai strādātu par komerciālā kravas automobiļa vadītāju papildus ir jāiegūst arī 95. kods, t.i. 35 stundu profesionāla autovadītāja kursi, kuru sertifikāts derīgs 5 gadus un dot tiesības strādāt visā ES.
Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) periodiski piedāvā iziet kravas automobiļa vadītāja apmācības kursus bez maksas. Šāda iespēja parasti tiek piedāvāta bezdarbniekiem un riska grupu iedzīvotājiem (jauniešiem bez kvalifikācijas, pirms pensijas vecuma iedzīvotājiem.) Ja piederat pie kādas no šīm grupām, iesakām regulāri ieskatīties NVA piedāvājumos. Labākie piedāvājumi tiek ātri izķerti.
Kravas pārvadājumu nākotne
Varam prognozēt, ka lielai daļai pašreizējo šoferu dodoties pensija, kravas automobiļu vadītāju trūkums kļūs vēl izteiktāks. Tā rezultāta uzņēmumi, lai piesaistītu jaunus darbiniekus būs spiesti palielināt šoferu algas, kas nenovēršami atsauksies arī uz preču un pakalpojumu cenām.
Patērētājiem tas nepatiks, taču ikviens no mums būs gatavs maksāt augstāku cenu par precēm un pakalpojumiem, ja būs jāizvēlas starp dārgākām precēm un tukšiem plauktiem veikalos.
Ja vēlaties kļūt par smagā kravas auto vadītāju un vēl esat tikai ceļa sākumā, sāciet ar B kategorijas tiesību iegūšanu. Tas dos tiesības vadīt vieglo auto. Kad tā iegūta, uzreiz variet uzsākt mācības C un/vai CE kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai. Mūsdienu mainīgajos apstākļos kvalificēti kravas auto vadītāji būs vajadzīgi vēl ilgi. Pēc tam jau atliek izvēlēties kravu pārvadājumus, kas patīk vairāk – veikt reisus pa Latviju vai starptautiski.